Ćiro već odavno ne vozi, ali sjećanja traju

Bilo koji tekst koji se pojavi o Ćiri, ne mogu a da ne podijelim, i ne ostavim u arhivu. Tekst  koji slijedi je objavljen na portalu Radio Sarajevo, 6. septembra 2014. Iako u njemu piše sve ono što sam do sada i čuo i pročitao dosta puta, ali lično doživio na čitavoj ovoj trasi, postavljem ponovo.

Od Dubrovnika do Sarajeva vozom: Pruga koje odavno nema
Bosanskohercegovačke uskotračne pruge izgradila je austrougarska vlast tokom okupacije naše zemlje, a spajale su različite krajeve Bosne i Hercegovine sa gradovima susjednih zemalja.
Zanimljivo je kako je razmak između tračnice uskotračnih pruga izgrađenih u BiH u vrijeme okupacijske austrijske uprave iznosio 760 mm. Ovaj specifikum poznat je kao bosanska pruga, odnosno, Bosnische Spurweite, i u Bosni je građena prije no što je to rađeno u Austro-Ugarskoj.
Parne su lokomotive u historiju polako počele odlaziti još u ‘30-im godinama prošlog stoljeća, kada je Mehmed Spaho, tadašnji ministar saobraćaja Kraljevine Jugoslavije, insistirao na uvođenju motornih vozova u Bosni i Hercegovini. Iz tog je vremena ostala i priča o „Ludom Sarajliji“. Naime, prvi takav voz u saobraćaj je pušten 1938. godine na relaciji Beograd – Sarajevo – Dubrovnik. Pošto je bio mnogo brži od dotadašnjih parnih lokomotiva, stanovništvo nenaviknuto na njegovu brzinu ubrzo ga je počela nazivati „Ludim Sarajlijom“.
Krajem ‘60-ih godina prošlog stoljeća motorni vozovi postepeno su isključivani iz saobraćaja, prije svega zbog dotrajalosti, a posljednje su vožnje imali 1978. godine kada se u BiH ukida uskotračna pruga. 
Ipak, dok je Švicarska odavno iskoristila prednost uskotračnih linija za turizam i prikazivanje ljepote krajolika ove zemlje posjetiocima, Jugoslavija, pa ni Bosna i Hercegovina sličan potencijal nisu iskoristile. Pejzaž kojim su se motorni vozovi iz prošlog stoljeća kretali zabilježen je na fotografijama, a najimpresivniji je put kojim je putovao voz Dubrovnik – Sarajevo – Beograd.
U 08:00h ujutro voz bi krenuo iz Dubrovnika putem sa izvanrednim pogledom na Jadransko more, te nastavio kroz kanjon Neretve. Predivan krajolik i priroda vjerovatno su činili da se put od 270 kilometara do Sarajavo u trajanju od dvanaest sati čini kraćim nego što zaista jeste.  
U našoj fotogaleriji pogledajte fotografije koje je 1967. načinio Charlie Lewis, objavljene na stranici penmorfa.com, a koje prikazuju put motornog voza od Dubrovnika do Sarajeva. 
Radiosarajevo.ba

(fotografije su sa stranice penmorfa.com, objavljene na portalu radiosarajevo.ba)

Komentariši