Carica, veliki borac

Romy Schneider je od Sisi napravila mit. Sada su joj posvećena četiri filma i serije. Zašto nas to još uvijek drži?

Kada su Elisabeth i Franz Josef doručkovali 25. aprila 1854. godine, nakon prve bračne noći, njena svekrva je iznenada ušla u sobu. Nije dugo pričala. Željela je znati samo jednu stvar: da li je brak konzumiran. A njen sin, koji je ipak bio car Austrije, savjesno je odgovorio: ne. Stvar se mogla tako prijaviti tek trećeg jutra. 16-godišnja supruga, od malih nogu zvana samo Sisi, kasnije je svojoj prijateljici Mari Festetics ispričala koliko je bilo sramotan razgovarati sa nadvojvotkinjom Sofijom: „Car je bio toliko navikao da ga ona prati, da je i on popustio. Ali meni je to bilo užasno. Njemunza ljubav, i ja sam se predala”.

Sisi i car.

Ako još vjerujete u bajku o paru iz snova koje glume Romy Schneider i Karlheinz Böhm iz legendarne trilogije Ernsta Marischke, sada morate biti jaki. Slatkoća romanse iz pedesetih susrela se sa idealnim svjetskim čežnjama poslijeratnog perioda – ali nije imala mnogo veze sa pravom caricom Austrije i njenom navodnom ljubavnom srećom. U stvarnosti, ona je bila žena koja je sebe vidjela, kao da joj je oduzeta životna radost, jer u je stalno pratila, i bila na raspolaganju, kao mašina za rađanje, koja je dužna roditi prijestolonasljednika. Žena koja je prijetila da će se ugušiti u korzetu konvencija – i koja se cijeli život borila za samostalnost.

„Imam osećaj da Sisi ni u životu ni u filmovima, nikada nije bilo dozvoljeno da živi ono što je bila“, kaže Frauke Finsterwalder. Režiserka od septembra snima film “Sisi i ja”. Film, koji će se u kinima pojaviti sljedeće godine, samo je jedan od četiri ostvarenja na njemačkom jeziku koja trenutno ponovo otkrivaju Sisi.

Austrijska režiserka Marie Kreutzer snima caricu, koja dolazi iz ogranka porodice Wittelsbach, pod upečatljivim naslovom “Corsage”. Carsko vjenčanje za Netflix seriju “The Empress” upravo je snimljeno u Dinkelsbühler Münsteru.

RTLplus starta 12. decembra sa svojom serijom “Sisi”, koju slavi kao “prvu evropsku superzvijezdu”. Koliko god da su slike Sisi različite: osim što se opraštaju od kičastih klišea, sve one dijele privlačnost žene koja je bila toliko višestruka da i dalje daje materijala za film.

Za Dominique Devenport, koja preuzima ulogu Sisi u seriji RTLplus, kontradikcije lika čine je toliko fascinantnom. „S jedne strane, postoji nešto bajkovito u priči“, kaže ona. “Normalna djevojka upozna princa, zaljubi se, vjenčaju i od tada žive zajedno kao princ i princeza u zamku.” To je priča koja je oduvijek tjerala ljude da sanjaju. “S druge strane, Sisi je sigurno mnogo patila. Njena priča puna je sudbinskih poteza.” Stručnjak za Sisi Alfons Schweiggert također naglašava kontradiktornosti njenog karaktera, u kojem najekstremnije kontradikcije stoje rame uz rame.

U stvari, ona nas podsjeća na Lady Dianu u njenom nekonformizmu i svojim nezadovoljenim čežnjama, kada se pridržavala strogih dijeta koje su rezultirale poremećajima u ishrani, pratila je obmanjujući program vježbanja kako ne bi prešla granicu od 50 kilograma sa visinom od 1,72 metra. Za Alfonsa Schweiggerta, koji se, između ostalog, bavio i religioznim svijetom misli carice Sisi (“Elisabeth and her God”), jer se iza mnogih njenih posebnosti krije duboka potraga za smislom života. Pri tome je napisala 300 pjesama u knjizi “Poetski dnevnik“, u kojem je, prema Schweiggertu, „otvorila svoju dušu”.

Za nju je katolička vjera bila puna kontradikcija. Sudbina njenog sina Rudolfa, koji je ubio sebe i svoju ljubavnicu, gurnula ju je u duboku krizu. Tri nedelje ranije se molila Bogu da zaštiti prestolonasljednika. Sada bi mu trebalo uskratiti crkvenu sahranu jer je navodno bio ovisan o paklu. „To je bilo nespojivo s Bogom ljubavi, u njenim oöima“, rekao je Schweiggert. Našla je orijentaciju u Bogu Hajnriha Hajnea, koga je poštovala, u starozavjetnom Jehovi, koji je pomagao – i kažnjavao. Čitala je Nietzsche und Schopenhauera, kombinovala filozofije i elemente različitih religija u sopstvenu “patchwork religioznost” u kojoj je priroda postala njena crkva, more njen ispovjednik. To joj se toliko svidjelo da je išla na izlete jahtom, opasnim po život po olujnom moru. „Caričina duša je kipila“, kaže Schweiggert. Njena želja za kretanjem, njeno pretjerano jahanje, njena stalna putovanja, za njega je sve to izraz pokušaja da pronađe odgovore na njena životna pitanja. Samo dvije sedmice nakon njihovog vjenčanja, 16-godišnjakinja je napisala: “Probudila sam se u tamnici.” Činjenica da nikada nije odustala, već se borila za svoju slobodu, čini je pionirkom emancipacije za Schweiggerta. 1865. godine je caru postavila ultimatum. Od njega je zahtijevala potpunu slobodu ne samo u svim oblastima odgoja djece, već i u svim drugim stvarima koje se nje tiču. On je prihvatio. Znao je da će ga ostaviti. Voleo ju je do kraja.

Sisi je, međutim, većinu vremena provodila izvan bečkog dvora, često na Krfu. Za svog supruga dogovorila je vezu sa glumicom Katharinom Schratt. Sisi se i sama okružila svojim dvorskim damama.

Kada je italijanski anarhista Luigi Lucheni 10. septembra 1898. u Ženevi zabio oštru turpijicu u grudi 60-godišnjakinje, tamo je bila grofica Irma Sztáray. “Šta je ovaj čovjek htio?”, pitala je carica. Ubod je jedva osjetila, a umrla je tek nekoliko sati kasnije u hotelu “Beau Rivage”.

Prilikom obdukcije, u lijevom ramenu joj je otkrivena udica. Dvor je bio zgrožen. Navodi se da se ubola deset godina ranije, u jednoj grčkoj lučkoj taverni.

Koliko se tamo morala osjećati slobodnom.

(welt)

prevod: Smail Špago

(NovaSloboda.ba)

Komentariši