Da malo razbijemo monotoniju postavljanja uvijek jednih te istih fotografija Mostara – evo jedan mini serijal o studijskim portretima osoba koje su živjele u Mostaru od perioda pojavljivanja foto-studija pa negdje do početka Drugog svjetskog rata. Ima tu imenima poznatih osoba pa sve do potpunih nepoznanica za nas, ali su sve vrijedne jer su sačuvane od propasti. Zanimljivo je malo izanalizirati likove, nošnje, modne detalje, poze kao i crte lica.
Fotografija – Otac i sin, Mostar Franz Laforest
Franz Thiard de Laforest rođen je u Beču i potomak je burgundijske porodice Thiard de Bissy, čiji se ogranak početkom 19. stoljeća doselio iz Francuske u Beč. Godine 1856. uspješno je završio trgovačku školu i započeo fotografirati. Nakon kraćega boravka u Trstu, početkom 1860-ih godina, pojavljuje se u Bakru te Zadru, gdje radi do približno 1866. godine. Nakon Zadra odlazi u Šibenik i tu nastavlja raditi kao portretni fotograf, ali započinje i sa snimanjima izvan ateljea.
Poduzima prva putovanja duž dalmatinske obale i 1866. dolazi do Omiša, a 1873. sve do Boke Kotorske. Od sredine 1870-ih godina radi neko vrijeme u Splitu gdje 1878. godine objavljuje svoju prvu knjigu pod naslovom „Spalato und seine Alterthümer” (Split i njegove starine) ilustriranu s 10 vlastitih fotografija. Iste godine u Livnu snima 28 najuglednijih tamošnjih prvaka. Kraće je vrijeme nakon Splita boravio u Beču gdje se oženio Gabriellom von Lachmann, a zatim 1883. godine seli u Mostar. Kao izuzetno uspješna početnika, u svoju ga fotografsku radnju uzima Josip Zimolo, otac Antona Zimola.
Godine 1888. otvara svoj fotografski studio pod nazivom Photographische anstalt Laforest & Blödy, očigledno tada u partnerstvu, da bi kasnije poslovao pod imenom Franz Laforest Mostar. Kao mostarski fotograf snimio je vrijednu kolekciju zadarskih veduta te izdao mapu s 28 fotografija s gradilišta željezničke pruge Metković – Mostar. Između ostalih, veoma je uspješna i zanimljiva fotografija željezničke stanice u Žitomislićima tj. na 24-om kilometru od Mostara. Osim toga snimio je lijepu kolekciju veduta Mostara, počev od Staroga mosta, preko panorame Mostara snimljene s Huma, do Potkujundžiluka i ostale atraktivne kutke Mostara. Ostavio je i vrijednu zbirku likova snimljenih u svom studiju.
(Iz knjige: Ismail Braco Čampara,Tibor Vrančić, Smail Špago – Perom i kamerom o Mostaru, 2018.)
(cidom)