Oh la la – Ružno pače, kod nas poznato kao Spaček, napunilo je 75 godina
Teško da bilo koji drugi automobil toliko utjelovljuje Francusku i njen odnos prema životu, a obožavatelji ga s toliko ljubavi održavaju u životu desetljećima nakon što je prestala proizvodnja. Citroën 2CV, zamišljen da bude jednostavan automobil za opštu populaciju, izazvao je klimanje glavama na Salonu automobila u Parizu, kada je predstavljen 7. oktobra 1948. zbog svog nekonvencionalnog oblika. Mali automobil koji se ljulja postao je bestseler upravo zbog svog neuništivog dizajna. Ponosnih 75 godina nakon svog prvog pojavljivanja, “Ružno pače” se danas na veliki način slavi u Citroën muzeju u blizini Pariza – paradom od 75 pataka.
Flashback. Još 1930-ih, Citroën je počeo razvijati jeftin automobil koji je trebao biti mali automobil sa minimalnom opremom.
„Dizajnirajte automobil koji ima prostora za dva farmera u čizmama i sto kilograma krompira ili bure vina, može ići najmanje 60 kilometara na sat i troši samo tri litre na 100 kilometara“, bio je zahtjev za dizajnera Andréa Lefèbvrea. „Mora da ima izuzetno dobro ogibljenje kako bi korpa puna jaja mogla neoštećeno preživjeti putovanje po neravnim zemljanim putevima“, nastavlja se.
Dizajn “Toute Petite Voiture” (vrlo mali automobil) završen je 1939. godine. Tada je počeo Drugi svjetski rat. Tek nakon završetka rata 1948. Citroën je predstavio revidirani model. Prva verzija sa devet konjskih snaga dostigla je 70 km/h, a ekonomični automobil „za male ljude“ brzo je postao simbol slobode i životne radosti. Ružno pače” je postalo poznato i u filmovima, na primjer, pojavljuje s Jamesom Bondom u filmu “Smrtonosna misija”.
scene iz filma o James Bondu
scena iz filma Žandar iz St. Tropeza
Citroën je organizovao i reli za ove automobile na rutama koje su danas nezamislive: 1970. išao je od Pariza do Kabula i nazad, na udaljenosti od 16.500 kilometara. Otkako je posljednje m pače sišlo s proizvodne trake u Portugalu 1990. godine, velika broj obožavatelja održava svoj automobil u životu. U grupi 2CVDeutschland, hobisti razmjenjuju savjete i rezervne dijelove i organiziraju sastanke sa svojim kultnim patkama.
Citroën 2CV, francuski Deux chevaux (Dva konja), obično nazvan Ente (patka) u Njemačkoj i Austriji i Döschwo u Švicarskoj, bio je popularan model proizvođača automobila Citroën sa vazdušnim hlađenjem dvocilindričnog četverotaktnog bokser motora i pogon na prednje točkove.
Spaček je u Jugoslaviju stigao 1959. godine, a Tomos (kasnije Cimos) ga je u pogonima u Kopru proizvodio punih 26 godina, sve do 1985.
Automobil sa čuvenim platnenim krovom “na rolanje” mnogim svojim vlasnicima je prirastao za srce i postao najpopularniji Citroën svih vremena.
“Ružno pače” (spaček na slovenačkom označava nešto čudno ili ružno) u Jugi su najviše vozili glumci, umjetnici i slobodoumniji ljudi. Ovaj jedinstveni “autić” i dan danas, ima ogroman broj obožavalaca u čitavom svijetu.
(express)
(spagos)