Tada su ljudi tek upoznavali saobraćajne gužve: prvi autoput na svijetu otvoren je prije 100 godina, svečanom činom 21. septembra 1924. godine. Bila je to prva dionica “Autostrade dei Laghi” (“Autoputa Jezera” ”) između Milana i Varezea u Italiji. I to baš u Italiji, prije dugih, gdje je, za razliku od Velike Britanije, Njemačke ili Francuske, još uvijek bilo malo automobila: jedan automobil na 1.000 stanovnika – što je stoti dio onoga što se trenutno vozi u Sjedinjenim Američkim Državama.
Inače, putevi u Italiji u to vrijeme bili su dizajnirani tako, da vožnja automobila nije bila baš ugodna. Bilo je dosta toga da se popravi kada je inženjer Piero Puricelli stupio na scenu 1920. godine sa svojim revolucionarnim projektom autoputa.
Po prvi put će se graditi put koji će prvenstveno služiti jednoj svrsi: da se napravi dobra tura. Prikladno je, barem danas, da se projekat izvodi brzinom koja oduzima dah, ali su ovdje, od prvih koraka planiranja do inauguracije protekle su skoro četiri godine. Prvi autoput se zatvarao noću, a danju su uniformisani stražari bdjeli nad saobraćajem i vojnički pozdravljali svaki automobil pri ulasku i izlasku s autoputa.
Štampa u zemlji, kojom su tada vladali fašisti, bila je oduševljena: put je bio “gladak kao parket”, “bez biciklista i sličnih, koje bi vozači obično poželjeli da odu dođavola”. Tadašnji automobilski raj imao jednu traku u svakom smjeru, sa punom srednjom linijom i bio je dugačak je 50 kilometara, što je rezultat rada oko 4.000 radnika angažovanih svaki dan.
U to vrijeme i autoput “AVUS” nedaleko od Berlina, takođe je ostao nezaboravna građevina u istoriji mobilnosti, a završen je 1921. Međutim, 8,3 kilometra dugi „puta za automobilski saobraćaj i vježbanje“ prvenstveno je bio dizajnirana kao čista trkaća i testna staza.
Izgradnja Autostrade dei Laghi, s druge strane, bila je najbrža moguća veza između dva mjesta od samog početka – po konceptu, koji je do tada bio vezan isključivo za željeznicu.
Na slikama: Zajednički izlazak: Automobilisti se okupljaju za zajedničku turu na “Autostrada del Larghi” (1924.), i detalji sa autoputa.
(PMmag)
(spagos)